Aminokyseliny

Chránia svaly, podporujú anabolické procesy a imunitu, potláčajú únavu po tréningu.

Aminokyseliny a BCAA tvoria 20 % ľudského tela. Proteín zohráva rozhodujúcu úlohu v takmer všetkých biologických procesoch a aminokyseliny sú jej základnou stavebnou jednotkou. Veľká časť našich buniek, svalov a tkanív sa skladá z aminokyselín, čo znamená, že vykonávajú veľa dôležitých telesných funkcií, ako napríklad, že udávajú štruktúru buniek. Tiež zohrávajú kľúčovú úlohu pri transporte a skladovaní živín. Aminokyseliny majú vplyv na funkciu orgánov, žliaz, šliach aj artérií. Okrem toho sú nevyhnutné na hojenie rán a na regeneráciu tkanív.

Delenie aminokyselín

Aminokyseliny sú organické zlúčeniny. V ľudskom genóme je 20 aminokyselín na vytvorenie proteínov a preto sa označujú ako proteogén. Okrem toho existuje približne 250 aminokyselín, ktoré netvoria proteíny. Tieto sa používajú napríklad na výrobu cukru.
Esenciálne aminokyseliny

8 aminokyselín je pre človeka nevyhnutných - esenciálne aminokyseliny, pretože telo ich nemôže samo vyrobiť a musíme si ho dodávať sami. Sú to: BCAA (izoleucín, leucín, valín), lyzín, metionín, fenylalanín, treonín a tryptofán. Ak ste vegetarián, uprednostňujte zdroje esenciálnych aminokyselín. Prečítajte si viac o Tvorbe svalovej hmoty a regenerácií pre vegetariánov.

Arginín a histidín tvoria skupinu takzvaných semiesenciálnych aminokyselín. Musia sa za určitých okolností konzumovať v strave. Viac v článku: L-Arginine a jeho účinky.
Neesenciálne aminokyseliny

10 neesenciálnych aminokyselín sa produkuje v tele. Nasledujúce aminokyseliny spadajú do tejto kategórie: alanín, asparagín, kyselina asparágová, cysteín, glutamín, kyselina glutámová, glycín, prolín, serín a tyrozín.
Najdôležitejšie aminokyseliny:
Leucín

Leucín je jednou z aminokyselín s rozvetveným reťazcom (BCAA), ktoré sú veľmi dôležité pri napomáhaní svalového zdravia a rastu pomocou jedinečnej funkcii syntézy bielkovín. Je to tiež pozoruhodná zložka srvátkového proteínu, ktorému mnohí veria, že má efekt na zvýšenie svalového rastu.
Izoleucín

Izoleucín je aminokyselina, ktorá je najlepšie známa svojou schopnosťou zvyšovať vytrvalosť a taktiež napomáha pri hojení a oprave svalového tkaniva a podporuje zrážanie v mieste zranenia. Táto aminokyselina je obzvlášť dôležitá pre vážnych športovcov a bodybuilderov, pretože jej primárnou funkciou v tele je zvýšiť energiu a pomôcť telu zotaviť sa z namáhavej fyzickej aktivity.
Valín

Valín je alifatická aminokyselina, ktorá úzko súvisí s leucínom a izoleucínom, a to ako v štruktúre, tak vo funkcii. Tieto aminokyseliny sú extrémne hydrofóbne a takmer vždy sa nachádzajú vo vnútri proteínov. Sú tiež nevyhnutné aminokyseliny a musia sa získavať zo stravy. Medzi dôležité zdroje valínu patrí sójová múčka, tvaroh, ryby, mäso a zelenina.
Glutamín

Glutamín hrá kľúčovú úlohu v metabolizme bielkovín, objeme buniek a antikatabolizme. Glutamín tiež zvyšuje vašu schopnosť vylučovať ľudský rastový hormón, ktorý pomáha metabolizovať telesný tuk a podporuje nový rast svalov. Glutamínová antikatabolická schopnosť zabraňuje rozpadu svalov.
Arginín

L-arginín získavame z našej stravy, najmä zo živočíšnych zdrojov a  bielkovinových potravín vrátane hovädzieho mäsa a iných druhov červeného mäsa, hydiny, rýb, vajec a mliečnych výrobkov. Arginín pomáha zlepšovať prekrvenie a uvoľnenia svalov, zlepšuje elasticitu ciev,  tvorbu NO a zlepšuje erekciu.
Pre koho sú určené AMINOKYSELINY?

Najčastejšie predávaným a používanými aminokyselinami sú BCAA (leucín, izoleucín a valín).
Kulturistika a silové športy:

BCAA aminokyseliny tvoria základnú zložku pre budovanie svalovej hmoty a rovnako aj pri rysovaní.  Telu dodávajú energiu a sú dôležité pri regenrácií a obnovy svalov aj počas obdobia regenerácie a mimo tréningu. Vysoký obsah Citrulínu a Arginínu podporuje tvorbu NO – Pump Efectu.
Chudnutie:

pri chudnutí sa často stráca aj svalová hmota, nielen tuk. Aminokyseliny sú potrebné pre zachovanie svalovej hmoty pre peknú postavu a rýchle chuduntie. Odstraňujú aj únavu, ktorá sa zvyčajne dostaví u začiatočníkov na začiatku tréningov.
Funkčné športy:

crossfit, tabata, HIIT sú športy, ktoré sú zamerané na výkon a väčšie zaťaženie ako zvyčajne. Takéto cvičenia spôsobujú únavu a úbytok svalovej hmoty a práve pre to sú pre nich ideálne BCAA a L-glutamín aminokyseliny, ktoré dodávajú telu potrebnú regeneráciu svalovej hmoty.
Účinky aminokyselín:

Účinky aminokyselín preukázal v posledných rokoch, že aminokyseliny sú užitočné proti cukrovke, osteoporóze, srdcovým problémom, metabolickým poruchám, erektilnej dysfunkcii, starnutiu a tiež menopauzálnym ťažkostiam. Napriek tomu, že štúdie ukazujú, že účinky aminokyselín sú pozitívne, stále nie sú v oblasti medicínskej vedy v Európe uznané. Sú potrebné na vytvorenie štrukturálnych proteínov, ako je kolagén, enzýmy, mechanizmy zrážania, protilátky, transportné molekuly, svaly a hormóny. Prevencia a liečba niektorých ochorení často vedie k zvýšeniu požiadaviek na dávkovanie aminokyselín, čo znamená, že by sa mali považova za doplnky stravy. Vegetariáni, rovnako ako ľudia s chronickými poruchami pečene a obličiek majú väčšie riziko rozvoja nedostatku aminokyselín. Aminokyseliny arginín, glutamín, lyzín, metionín a taurín majú imunomodulačné účinky a sú prospešné pre ľudí s imunodeficienciou. Celkovo majú aminokyseliny obrovský potenciál na použitie pri liečbe a prevencii širokého spektra chorôb.
Dávkovanie aminokyselín a BCAA

BCAA aminokyseliny je najvhodnejšie prijať 40-45 minút pred tréningom a následovne ihneď po tréningu. V deň voľna sa aminokyseliny používajú pred spaním a hneď po prebudení, aby svalom dodali potrebnú regeneráciu.

Všeobecne sa odporúčajú brať 3-5 gramov aminokyselín cez deň v jednej dávke 2-3 x za deň. Aminokyseliny sa dajú brať vo forme tabliet a práškov, ktoré sa rozpúšťajú vo vode. Platí však, že čím viac svalovej hmoty tým viac aminokyselín. To znamená približne 0,05 g na kg hmotnosti.

Počet produktov: 90

Zobrazuje sa 1-12 z 90 položiek

Aktívne filtre